چگونه در یک مصاحبه کاری تاثیرگذار باشیم
جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
84 بازدید

یکی از عوامل مهم در مصاحبه های شغلی میزان تأثیر گذاری متقاضی بر کارفرماست . آنچه مسلم است طرز گفتارو رفتار فرد در طی مصاحبه و نیز نحوه لباس پوشیدن وی تأثیر غیر قابل کتمانی بر مصاحبه کننده دارد و حتی ممکن است صلاحیت‌های علمی و حرفه ای او را تحت الشعاع قرار دهد. در این مقاله سعی شده است تا در خصوص بالا بردن میزان تأثیرگذاری بر کارفرما/مصاحبه کننده راهنمایی های مختصری در اختیار کارجویان قرار داده شود. قبل از بیان نکات مربوطه بهتر است این نکته اصلی را فراموش نکنیم که شب قبل از مصاحبه را به استراحت بپردازید و یا کاری را انجام دهید که ذهن شما را از استرس و جو مصاحبه دور کند. بهترین کار در این شرایط داشتن خواب کافی است تا شما را در هنگام مصاحبه سرحال و پر انرژی نشان دهد. دانستن نکات زیر نیز در کنار خواب و استراحت کافی کمک شایانی در موفقیت شما خواهد داشت.


گرچه نباید یک کتاب را بر اساس ظاهر آن قضاوت کنیم اما بیشتر ما اینکار را انجام می‌دهیم. ممکن است در پس جلد ساده و رنگ و رو رفته کتابی ٬ یک داستان سنگین کلاسیک نهفته باشد اما ما معمولا به خود زحمت کشف آن را نمی‌دهیم. همین داستان در مورد مصاحبه نیز اتفاق می افتد. اگر شما ظاهری نامرتب داشته باشید و یا صورت شما حالتی از اخم و عصبیت را نشان دهد ممکن است مورد قضاوت نا عادلانه قرار بگیرید. نکات زیر به شما کمک خواهد کرد تا میزان تأثیر گذاری خود را بالا برده و مورد پیش داوری قرار نگیرید.
چگونه در دقایق اولیه بهترین تاثیر گذاری را داشته باشیم ؟
مصاحبه شما از همان لحظات اولیه ورود به شرکت شروع می شود. مصاحبه کننده شما ممکن است شما را در همان بدو ورود به شرکت ببیند و یا شاهد نحوه رفتار و گفتار و پوشش شما باشد. در نتیجه دانستن این مطلب که چگونه رفتار کنید شما را چندین امتیاز جلوتر از کسی می اندازد که صرفاً بر روی زمان مصاحبه و نحوه گفتار خود تکیه کرده است.
آداب معشارت و منش کاری خود را از همان بدو ورود نشان دهید. حتی قبل از ورود به اتاق مصاحبه و یا دیدار با مصاحبه کننده خود؛ در مقابل منشی و دیگر کارمندان مودب و متشخص رفتار کنید . ممکن است به زودی همکار آنها شوید و این رفتار اولیه شما در آینده کاری شما تأثیر بسزایی خواهد داشت. سعی کنید روی صدا و رفتار خود به گونه‌ای تسلط داشته باشید که اضطراب ناشی از مصاحبه را نشان ندهد و شما را فردی مطمئن و با اعتماد به نفس نشان دهد. قبل از مصاحبه روی اعتماد به نفس خود کار کنید.
شما در این موقعیت اطلاع خاصی از ساختار شرکت و یا افراد موثر و تصمیم گیرنده ندارید بنابراین سعی کنید با تمامی افراد با ادبی خاص و با احترام رفتار کنید. هر یک از افرادی که می بینید ممکن است از نزدیکان مصاحبه کننده شما باشد و تأثیر زیادی بر وی داشته باشد پس حواستان را جمع کنید.
حرکات بدن شما و نحوه دست دادن شما نقشی حیاتی را در انتقال تصویری درست بر ذهنیت تصمیم گیرندان شرکت بازی می کند. مطمئن باشید که در هنگام مصاحبه چشمان خود را از مصاحبه کننده بر ندارید و مدام به این سمت و آن سمت نگاه نکنید، تماس چشمی مطلوب عامل بسیار موثری است. با لباس خود و یا وسایل همراه خود بازی نکنید.
خونسرد و با اعتماد به نفس باشید
مصاحبه معمولاً کمی استرس زا می باشد. در واقع در مصاحبه شما یک بازیگر هستید که باید به خوبی نقش ایفا کنید و طرف دیگر که مصاحبه کننده و یا کارفرمایان شما هستند، تماشاگران نقش شما به حساب می آیند. به دلتان هراس راه ندهید.‌ در مورد نقشی که قرار است اجرا کنید آمادگی کافی داشته باشید و روشن و واضح مطالب را بیان کنید و خود را خونسرد جلوه دهید. هر چه بیشتر خود را آماده کرده باشید راحت تر می توانید از پس مصاحبه بر آیید و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت زیرا مطمئن هستید که اطلاعات کافی از خود، شرکت، شغل مورد مصاحبه و سوالات احتمالی دارید.
شخصیتی مثبت از خود نشان دهید
در دقایق اولیه تا آنجا که می توانید خود مثبت نگر باشید. حتی اگر تازه از یک سفر پر مخاطره خسته کنند بر گشته اید، اجازه ندهید که تأثیر منفی این سفر بر ذهن و افکار شما اثر بگذارد. یادتان نرود که هر از گاهی لبخندی بر لب داشته باشید و در مورد موضوع مورد بحث علاقه خود را نشان دهید .
اگر از شغل فعلی شما که در حال ترک کردن آن هستید سوالاتی پرسیده شد در کمال ادب و مثبت نگری در مورد کارفرمای سابق و محل کار خود پاسخ دهید. هر چند که خودتان می دانید که دیگر مایل نیستید در شرکت فعلی فعالیت خود را ادامه دهید. شما باید نشان دهید که شرکت مورد مصاحبه فرصتی برای ارتقاء شغلی مثبت در اختیار شما قرار می‌دهد. و دلیل انتخاب شما از شرکت مورد مصاحبه فرار از شرکت فعلیتان که در حال حاضر در آن مشغول به کار هستید نیست.
انتقال حسی مثبت از جانب شما یکی از تأثیر گذارترین برگ برنده های شما در لحظات اولیه مصاحبه خواهد بود. اگر کارفرمای شما میزان اشتیاق و علاقه شما را در لحظات اولیه دریابد، شانس شما برای تأثیر گذاری بر او بسیار بالا خواهد رفت.
خود را برای هر گونه سوالی از سوی مصاحبه گر آماده کنید
ما هر کدام شخصیت متفاوتی داریم اما معمولاً افرادی را بیشتر می پسنیدم که خودشان را دوست داشته باشند و برای شخصیتشان ارزش قائل باشند ولی اگر امکانش برایتان فراهم است سعی کنید استایل و شخصیت تان را با آنچه شرکت مورد مصاحبه در نظر دارند تا حدی تطابق دهید و اجازه دهید شخصیت شما به گونه ای خاص بدرخشد.
به تمام زوایان رزومه خود اشراف داشته باشید
شاید اکثر ما عادت داشته باشیم که با سوالی مانند «درباره خودت برایم بگو»‌ مواجه بشویم و شاید بر حسب عادت بر اساس همان روال روزمه شروع به توصیف خود می کنیم اما اگر مصاحبه کننده بخشی از رزومه را انتخاب کند و از شما بخواهد که درمورد آن صحبت کنید آیا می توانید؟ درخصوص رفع این مشکل می توانید با خودتان تمرین کنید که در خصوص هر قسمت از رزومه خود بدون آنکه بخواهید آن را به صورت ترتیبی و مرتبط به قسمت های دیگر در نظر بگیرید توضیحی مختصر و تخصصی را بیان کنید.
سوالات احتمالی را از قبل در ذهن خود مرور کنید
به طور معمول خود را برای پاسخگویی به ۱۵ تا ۲۵ سوال آماده سازید. هر چند بسیاری از این سوالات در زمان کوتاه مصاحبه اصلا مطرح نمی شوند، اما باید مطمئن باشید که مشابه و یا خلاصه ای از آنها مطرح خواهد شد و شما برای هر یک به خوبی آماده هستید. برای هر کدام از پاسخهایتان باید دلیلی داشته باشید تا صحبتهای تان به واقعیت نزدیک تر باشد.
راه را برای خود هموار سازید
به این فکر کنید که شما مایل هستید مصاحبه کننده چه سوالی را در ادامه بپرسد. بر اساس همین تمایل سعی کنید در پاسخهایتان اطلاعات و کلماتی به کار ببرید که مصاحبه کننده را به همان سمتی که بیشتر مایل هستید سوق دهید. به عنوان مثال اگر شما در مورد دوره ای مرتبط که آن را گذرانده اید صحبت کنید به احتمال زیاد مصاحبه کننده تمایل پیدا خواهد کرد که از شما در مورد آن سوال کند. اما سعی کنید در این مورد زیرکانه عمل کنید.
برای پاسخ ندادن و سکوت در مقابل یک سوال با احتیاط رفتار کنید
اگر با سوالی مواجه شدید که پاسخی برای آن ندارید سکوت نکنید . آن را همین طور در وسط میز مذاکره رها نسازید سعی کنید چیزی در پاسخ بگویید اما صادقانه هر چند که با این حال باز هم پاسخ قطعی ای به سوال نداده‌اید. مطمئن باشید مصاحبه کننده از صداقت شما تشکر خواهد کرد و حتماً دوباره به سراغ آن سوال بی پاسخ بازخواهد گشت تا پاسخی از شما دریافت کند .
بی هدف و کلی سوال نپرسید
معمولاً در پایان مصاحبه، کارفرما از شما می خواهد که اگر سوالی دارید بپرسید. این زمان بهترین موقعیت است که دانش خودتان را در مورد شغل مورد مصاحبه و یا شرکت و صنایع مربوطه نشان دهید. به عنوان مثال با اشاره به مقاله ای که به تازگی خوانده‌اید نظر کارفرما و تأثیر بیان شده در آن مقاله را بپرسید و از اون بخواهید در آن مورد توضیح دهید . سوالات کلی که می تواند پاسخی عام پسند داشته باشد نپرسید.
اگر تمامی سوالاتی که در ذهن داشته اید در طول مدت مصاحبه پاسخ داده شده بود با تیم مصاحبه کننده صادق باشید و به آنها بگویید که سوال خاصی ندارید و جواب سوالهایتان را در خلال مصاحبه دریافت کرده‌اید آنها به خاطر صداقت شما متشکر خواهند بود و سپس در راستای این صحبت می توانید از آنها بخواهید که اگر سوال دیگری دارند، بپرسند. این طرز برخورد میزان اعتماد به نفس بالای شما را نشان می دهد و همچنین شانسی به مصاحبه کنندگان می‌دهد که اطلاعات بیشتری در مورد شما به دست آورند.
نقاط ضعف خود را بشناسید
نقاط ضعف خود را در هر دو زمینه «شخصی»‌ و «حرفه ای یا کاری» بشناسید. در صورتی که به خوبی به نقاط ضعف خود اشراف داشته باشید نشان دهنده این است که به درجه خوبی از شناخت در مورد خود رسیده‌اید و می دانید که در صورت قرار گرفتن در چنین شرایطی چگونه رفتار کنید و چگونه بر نقاط ضعف خود تسلط یابید.
به ظاهر خود توجه کنید
قسمت مهم مصاحبه در واقع از زمانی شروع می شود که شما شروع به انتخاب لباس خود می‌کنید و به ظاهر خود رسیدگی می‌کنید. ظاهر شما باید بیانگر این نکته باشد که شما می‌توانید در سمت پیشنهادی به خوبی نقش ایفا کنید. اگر چه ظاهر نباید تا این حد اهمیت داشته باشد، اما حقیقت تلخ این است که شما معمولا قبل از این که کلامی صحبت کنید قضاوت خواهید شد.
یکی از بهترین روش هایی که می تواند به شما ایده خوبی از فرهنگ آن سازمان بدهد نظارت مستقیم و یا غیر مستقیم این شرکت است . مثلاً در روش مستقیم می توانید زنگ بزنید به شرکت و در مکالمه ای تلفنی در خصوص نحوه لباس پوشیدن شرکت بپرسید. و یا در روش غیر مستقیم به عنوان مثال می توانید چند روز قبل از مصاحبه سبک لباس پوشیدن افرادی را که به آن شرکت رفت و آمد می کنند را ببینید. هر دو روش جز روش های قابل اطمینان هستند.
سعی کنید یک درجه بالاتر از سطح معمول شرکت لباس بپوشید. با چنین طرز پوششی نشان می‌دهید که میل به ترقی و پیشرفت در شرکت را دارید و انتظار سطحی بالاتر از آنچه الان در مورد آن مصاحبه می کنید را دارید. اگر در انتخاب نوع لباس شک دارید همیشه به صورت رسمی و کلاسیک بروید. بلوز تمیزی بر تن داشته باشید و در صورتی که با فرهنگ کاری و کشورتان سازگار باشد از کروات استفاده کنید. به طور کلی اگر با خیالی آسوده و اطمینان لباستان را انتخاب کنید در هنگام مصاحبه نیز احساس بهتری خواهید داشت .
در نظر داشته باشید که لباس خوب حتی اگر بسیار شیک و تمیز و همراه با کفش هایی براق و واکس خورده باشد باز هم نمی تواند تضمینی برای استخدام شما باشد اما اگر به اصول اولیه در این زمینه نیز اشراف نداشته باشید و آنها را رعایت نکنید می تواند تأثیر منفی بسیاری بر کارفرما داشته باشد. در ذیل برخی از نکات مهم در این خصوص را برای شما مطرح می کنیم.
• اسپرت و غیر رسمی نپوشید حتی اگر به این نتیجه رسیدید که چنین لباسی با فرهنک آن سازمان سازگار می باشد سعی کنید در انتخابتان زیرکانه رفتار کنید و جنبه رسمی بودن لباس را بیشتر بنمایانید. پوشیدن شلوارهای جین رنگ و رو رفته و پاره با تیشرت های عادی را فراموش کنید . حتی اگر قرار باشد شلوار جین بپوشید شلواری تمیز یک دست به همراه یک بلوز رسمی بدون کروات نهایت انتخابی است که در این حالت شما می توانید داشته باشید.
• از کلاه استفاده نکنید. تحت هیچ شرایطی از کلاه استفاده نکنید. گذاشتن کلاه تصویر جالبی از شخصیت شما را ارائه نمی کند و به نظر می رسد که شما دارید چیزی را پنهان می کنید. البته در این زمینه بالطبع مواردی که مربوط به مذهب و یا مواردی که استفاده کلاه به دلایل پزشکی می باشد،استثنا هستند.
• لباسی انتخاب کنید که اندازه تنتان باشد اگر در چنین شرایطی لباسی دارید که قرض گرفته اید و برای شما کمی بزرگ می باشد و یا خودتان دوست دارید که لباسهای تنگی بپوشید هر دو را در روز مصاحبه فراموش کنید و سعی کنید لباسی بپوشید که در عین اینکه سایز شما باشد در عین حال به تنتان آزاد باشد.
• لباسهایی که جلب توجه می کنند، به خصوص برای خانم ها هرگز نپوشید. با حالتی پوشیده و ساده برای مصاحبه بروید. در این صورت به جای تمرکز بر جنسیت شما بر جنبه علمی و مهارت های شما تمرکز می شود.
• از وسایل اضافی و تزئینی و اکسسوری های متنوع استفاده نکنید. یادتان باشد شما دوست دارید که مصاحبه کننده بر آنچه می گویید تمرکز کند نه بروی گل سینه بزرگ بنفش براقی که به کنار لباستان زده اید.
• آرایشی ملایم داشته باشید .در آرایشتان بر روی چشمها و دهان تأکید کنید اما همچنان در نگاهی کلی باید آرایشی تمیز و ملایم داشته باشید از آرایشی که بیش از اندازه و یا غیر عادی باشد بپرهیزید.
• بوی خوب بدهید . بوی بیش از حد عطر و یا حتی کم بودن بوی عطر که بوی دیگری را به مشام برساند ممکن است تأثیر منفی زیادی بر روی مصاحبه کننده بگذارد . اگر سیگاری هستید مطمئن باشید که بوی سیگار شدید نمی‌دهید اما در عین حال یادتان باشد با بوی تند عطر و ادکلن دوش نگیرید. یک بوی خوش ملایم و طبیعی بسیار مطلوب است.
• اصلاح مطلوبی داشته باشید . گر چه امروزه مدلهای متداول ریش و سبیل مرسوم شده است و نمی توان گفت داشتن یا نداشتن ریش و سبیل خوب است یا بد، اما در هر حالتی که به مصاحبه می روید مطمئن باشید که تمیز و مرتب باشید.
• خالکوبی و سوراخکاری بینی و صورت. گرچه در برخی جوامع این موارد در حال رایج شدن هستند، اما باز هم برای کارفرمایان چندان خوشایند و مرسوم نیست. اگر نمی توانید آنها را پاک کنید یا از پوشش خود حذف کنید سعی کنید تا جایی که ممکن است قسمت های زننده و یا نازیبای آن را بپوشانید و در معرض دید قرار ندهید، به خصوص قسمت هایی را که با هنر امروزی عامه پسند چندان سازگار نیست.
اگر مجبور هستید که از سر کارتان به مصاحبه بروید، شاید لباس کار شما خود بتواند لباس مناسبی برای مصاحبه باشد. اما این امکان هم وجود دارد که نحوه لباس پوشیدن شما در مکان کار کاملاً متفاوت از آنچه باشد که همیشه بر تن دارید. در چنین حالتی بهتر است در آن روز خاص اگر امکانش وجود دارد لباسی بپوشید که با ایده آلی که برای مصاحبه در نظر گرفته اید نزدیک باشد و یا اگر امکان این کار وجود ندارید لباس مناسبی را که در نظر دارید همراه خود ببرید و آن را عوض کنید.

آخرین اخبار

تـــــوضیحــــات

شما هم ميـــــتوانيد با كمك و راهنمايي تخصصي ما در سريعترين زمان ممكن كار مورد نظر را پيدا كنيد.....